Visa endast rubriker

Satsning på Sydostlänken

Gods- och persontrafik.
Vinster och löften från Ikea och Volvo PV.
Billigare.
Förespråkarna för Sydostlänken spänner nu bågen ytterligare.

Sydostlänkens projektledare Göran Svärd beskriver det tidigare arbetet för Sydostlänken som att parterna agerat lite var för sig. Nu går näringslivet och kommunerna Olofström, Karlshamn, Älmhult och Osby samman för att lyfta frågan på samma sätt som gjordes när Pågatågen fick sitt genomslag.
Dessutom finns flera nyheter med i lanseringen.
Nu förespråkas en satsning inte bara på gods- utan även på persontrafik längs banan. Därmed räknar man med att kunna koppla samman Sydostlänken med Pågatågstrafiken i såväl Älmhult som i Karlshamn.
Ikea beskriver Sydostlänken som det enskilt viktigaste infrastrukturprojektet för företaget i Sverige. Möbeljätten planerar i så fall att ta in merparten av sitt gods via färja till Karlshamn och därefter via Sydostlänken.
Volvo med sin anläggning i Olofström å sin sida slåss för att länken ska byggas skyndsamt. Motivet är att transporttiden till Asien kan kortas från dagens sex till åtta veckor till framtidens två.
– Vi ser framöver att tillväxten inom fordonsproduktion inte kommer i Västeuropa, utan i Östeuropa. Därför är det så intressant för oss att få transporter österut, säger Jonas Knutsson, kommunikatör på Volvo PV.
Till dessa argument har beräkningarna på kostnaderna sänkts från 1,1 miljard kronor till cirka 800 miljoner kronor. Dessutom ingår även en kombiterminal i Karlshamn för 250 miljoner kronor, som finansieras externt av kommunen och näringslivet.
– Beslutsmässigt är målsättningen att frågan ska komma in på ett kraftfullt sätt i infrastrukturutredningen i höst, säger Göran Svärd, som lovordar Ikeas besked.
–De har inte varit så tydliga om att ta sitt gods via Karlshamn som man nu är.
Även Sydsvenska handelskammaren är med i satsningen. Analyschef Henrik Andersson framhåller nyttan som Sydostlänken kommer att ha på arbetsmarknaden i regionen.
– Den kommer att ha en tillväxtskapande effekt på hela området.
Nu startar projektgruppen för Sydostlänken ett intensivt arbete för att få gehör för sina idéer. Det sker i direkta kontakter med Banverket och statssekreterare samt via gemensamma manifestationer mellan de tre regionstyrelserna som berörs.
– Tanken är att förankra detta på högsta ort innan sommaren, säger Göran Svärd.