Visa endast rubriker

Så ser experterna på framtiden i Olofström


Mats Trondman – är fritidsledaren som disputerade, gjorde en kla s sresa och blev professor i kultursociologi. Han är rikskänd för sin barn- och ungdomsforskning och lokalkänd för sin kamp för Holjeskolans överlevnad under mitten av 90-talet. Men kanske lika lokalt känd för sina musikaliska inslag. Har bland annat gett ut skivor på Small town records och döpt en skiva med titeln: Ingen är förlorad.

1. Hur kan framtidstron väckas i Olofström?


–? Ojojoj, i en kombination av utbildning och nya kreativa idéer om vad man kan göra på orten. En vidareutveckling av den kunskap som förknippas med Volvo. Jag tror inte det finns någon annan väg än att fortsätta på det spåret. Sen gäller det att ta tillvara på ortens kulturella historia och vackra natur. Jag är lite pessimistisk men tror inte att många upptäckt kvaliteten av att bo i Olofström och pendla någon annanstans för att jobba.

2. Vad kan ersätta Volvo? Var kan man hitta 1 ?800 ersättningsjobb?


–? Det är oerhört knepigt. Det är svårt att hitta en annan kringindustri som inte är beroende av Volvo. Men det gäller att tänka mer i samverkanstermer: Att jobba mer regionalt så att inte varje kommun slåss för sig. Det räcker att se ett idrottsevenemang, Karlskrona–Olofström i hockey, för att se att där finns ett östra och västra Blekinge.

3. Hur ska utflyttningen stoppas?


–? En viktig strategi är att erbjuda en bra ungdomstid och en trygg barndom. Sen ska man hjälpa ungdomarna att flytta därifrån, men se till att hålla kontakten med dem när de är färdigutbildade för att få tillbaka dem senare. När de sticker vid 18–20-årsåldern tänker de att stället stinker och säger att de aldrig ska återvända, men när de blir föräldrar och får barn kommer de att tänka annorlunda. Blekinge har något att komma med i det sammanhanget. Det är tillitsfullt, vackert, pittoreskt och ändå nära urbana centrum. ”Bo här, få trygghet och närhet och en vacker natur och jobba regionalt.” Det är livsfarligt att inte satsa på en trygg barndom.

4. Vilket råd vill du ge de arbetslösa i kommunen?


–? Det finns inget bättre än utbildning. Även om det inte direkt leder till ett nytt jobb är det en investering under tiden som höjer din kompetens och stärker ditt självförtroende. Man måste sätta sig själv i rörelse.

5. Hur ser det ut i Olofström om 10 år?


–? Om jag ska ha en dröm så finns en mindre del av Volvo kvar. Den är mindre än i dag, men fungerar som en spjutspets vad gäller ny teknik inom biltillverkningen. Kring sig har den ett antal småföretag som växer lite grann. Spetskompetensen gör att allt fler unga kan börja jobba för Volvo, men utomlands, allt från USA till Asien och kommer hem på somrarna. Volvo Olofströms biltillverkningskompetens sprids till andra länder så att de som jobbar åt Volvo här även jobbar åt Volvo i andra länder, men har kvar ett boende i Olofström. En tredjedel av jobben räddas kvar här av det Volvo som finns kvar. En tredjedel jobbar i andra länder med ny teknik, en tredjedel bor kvar men pendlar med effektiv infrastruktur, snabbtåg, till andra regioner och jobbar och Blekinge växer.

6. Vad händer om Volvo bommar igen fabriken i Olofström?


– ?Det är ett tufft scenario som innebär att ingen kommer att vilja flytta dit och att ingen kan flytta därifrån. Det kommer att finnas en tynande pensionärsbefolkning med instängda människor och en kommun som inte klarar ekonomin.

Göran Johnsson – ä r den rikskände M etallbasen som föddes i Jämshög och började sin yrkesbana som verkstadsarbetare på golvet i en av Volvo P V: s fabriker i Olofström.

1993 blev han ordförande på riksnivå för Metall i ndustriarbetareförbundet.

2005 lämnade han dock över M etallklubban och ordförandeskapet, men valdes bara några år senare till ordförande i styrelsen för Arbetar rörelsens Tankesmedja.

1. Hur kan framtidstron väckas i Olofström?


–? Dels genom ett antal positiva beslut när det gäller Volvos fortsatta ägarförhållanden och dels genom att kommunen successivt gör sig mindre beroende av Volvo. Jag tror att det finns en framtid för Volvo PV och för service och tillverkningsföretag. Men det är ju avgörande att det finns arbetsplatser där.

2. Vad kan ersätta Volvo? Var kan man hitta 1 ?800 ersättningsjobb?


–?Inget, på kort sikt.

–? På lång sikt har man ju sett orter där andra företag tagit över, men det finns ingen anledning att tänka i de banorna. Dels är Volvo ett så bra varumärke och dels är Olofström en så strategiskt viktig ort med så mycket kompetens att där kommer att pressas och formas plåt framöver. Man ska ha ett gott självförtroende i Olofström.

3. Hur ska utflyttningen stoppas?


–? Genom att säkra arbetsplatser. Sedan får vi vänja oss vid att pendla en bit. Jag brukar säga att i Stockholm har alla i princip en timme till jobbet. Det finns inget som säger att man i framtiden inte kommer att bo i Olofström och jobba i Kristianstad, till exempel. Olofström har en fantastisk miljö och är ett otroligt bra ställe att bo på.

4. Vilket råd vill du ge de arbetslösa i kommunen?


– ?Fortsätt att satsa på dig själv. Fortsätt att skaffa dig mer utbildning, så småningom leder det till ett jobb. En del kommer att skola om sig till andra yrken.

5. Hur ser det ut i Olofström om 10 år?


– ?Det ser ganska bra ut om tio år. Arbetslösheten är väsentligt lägre. Det har kommit fler företag till Olofström, ett mer differentierat näringsliv med små och medelstora företag inom både varu- och tjänstemannasektorn. Man kommer att fortsätta att pressa plåt på Volvo. Samarbetet mellan Småland, Blekinge och Skåne kommer att vara utvidgat och länen kommer att ta bättre tillvara på gemensamma fördelar.

6. Vad händer om Volvo bommar igen fabriken i Olofström?


– ?Då får vi skaffa en nyckel och låsa upp fabriken igen!

Fredrik Segerfeldt – är l iberal fritänkare, debattör och författare som i slutet av 70-talet lärde sig åka skidor i Brännare gårdens gigantiska skidbacke. Han har en bakgrund i Svenskt Näringsliv och tankesmedjan Timbro, där han kört störtlopp på bloggen Enpartistaten.se.

Han har även skrivit flera uppmärksammade böcker om politik och ekonomi och jobbat på tankesmedjan Den nya välfärden, där han drev ett projekt om ”sänkta skatter för ökad egenmakt och en inkluderande arbetsmarknad”.

1. Hur kan framtidstron väckas i Olofström?


–? Oj, när man sitter här i Stockholms innerstad och inte känner någon som ens varit i närheten av att förlora jobbet, ställer man sig frågan: Var är krisen någonstans? Men den är i Olofström. Jag har inte varit där på länge, men man får kolla på andra städer som har av liknande struktur men där ett nederlag har varit en framgångssaga för bruksorten. Det beror mycket på stämningen på orten hur det går, men Olofström kommer inte att falla med Volvo. Om bruket lägger ner kan sysselsättningen faktiskt öka och Olofström bli ett modernt kunskapscentrum.

– ?Även om strukturomvandlingar är skittuffa för individen är det ändå grunden för allt välstånd. Att stänga dörrarna är att leda framtida generationers utveckling till fattigdom och det är väldigt dåligt.

2. Vad kan ersätta Volvo? Var kan man hitta 1 ?8 00 ersättningsjobb?


–? Det är en fråga som aldrig kan besvaras. Den ekonomiska tillväxten är summan av miljontals individers enskilda agerande. Men man kan bygga ett hälsocenter för 10 000 indiska medelklassare som får komma till Olofström och köpa högkvalificerad sjukvård och samtidigt bo och andas luften i vår fina granskog. Eller kommer 5000 personer att jobba med att bygga plattformar för bilproduktion i Asien. Inget säger att Olofström inte kan skapa ett liknande företag som Autoliv i lilla Vårgårda*.

3. Hur ska utflyttningen stoppas?


–?Frågan är om det är möjligt att få urbaniseringen att upphöra. Om Olofström krymper, är det dåligt för mänskligheten? Om man var helt neutral och kom ner från månen och skulle bo i Blekinge skulle man antagligen välja Karlshamn eller Karlskrona.

4. Vilket råd vill du ge de arbetslösa i kommunen?


–?Skaffa dig en utbildning, plugga och flytta.

5. Hur ser det ut i Olofström om 10 år?


– ?Antingen är det en bruksort på dekis eller en huvudort för ett globalt tjänsteföretag inom fordonsindustrin med 5000 pers som tjänar 40000 kronor i månaden. Antingen en utflyttarbygd där pensionärerna finansierar sin egen omvårdnad med högre skatter eller en framgångssaga för globalt tjänsteföretag. Kanske blir orten ett huvudcenter där ingenjörer designar och utvecklar verktyg inom stål och press, verktyg som sedan tillverkas i mellanrika länder som säljs till fattiga länder som gör bilar. Man ska vara högst upp på trappan. Det är det det går ut på.

6. Vad händer om Volvo bommar igen fabriken i Olofström?


–?Det behöver inte vara ett domedagsscenario. (se fråga 5)

* Autoliv AB, svenskt företag grundat i Vårgårda 1956. Företaget började med att tillverka säkerhetsbälten. Företaget köptes upp i flera om gångar och växte, tills det 1997 blev det nuvarande företaget Autoliv Inc. Koncernen är i dag en av världens största vad gäller fordonssäkerhet, med 80 fabriker i 28 länder, och tekniska center i 12 länder. Koncernen har nära 42 000 anställda, varav 4 100 är ingenjörer eller på annat vis arbetar med forskning och utveckling.

Margaretha Olsson – är det socialdemokratiska kommunalrådet som redde upp i den ekonomiska röran under 2000-talet då befolkningen minskade och det lokala bostadsbolaget stod med hundratals tomma lägenheter. Hon är byg d ens dotter med rötterna djupt rotade på orten sedan födseln. Började sin politiska bana för 25 år sedan, då som ersättare i skolstyrelsen.

1. Hur kan framtidstron väckas i Olofström?


–?Människorna måste få se att det finns möjlighet till en utveckling, att det till exempel finns möjligheter till utbildning om man vill ha det. De måste få se positiva saker i samhället och i sig själva, att se att det börjar vända lite grann. De måste se att samhället har en beredskap, att de kan få en praktikplats till exempel.

2. Vad kan ersätta Volvo? Var kan man hitta 1 ?8 00 ersättning sj obb?


–?Jag tror fortfarande att Volvo ska gå stärkt ur detta så att ett antal jobb skapas igen. Det finns en kunskap och kompetens i Olofström som är unik och som kan användas inom andra, nya branscher, men också för att helt nya jobb återskapas på Volvo. Vi har redan påbörjat sådana projekt, bland annat projektet med att bygga vindkraftverk.

3. Hur ska utflyttningen stoppas?


–?Genom att skapa ett bra samhällsklimat och ett bra företagarklimat och ge en positiv bild som säger: ”Ja, det händer något. Här har jag en möjlighet att fortsätta bo och leva”. Och genom att satsa på barnen och barnfamiljer.

4. Vilket råd vill du ge de arbetslösa i kommunen?


–?Det är förmätet att ge några råd. Vad jag kan säga generellt är att var och en kan tänka över: Vad kan jag göra? och försöka ta till vara på möjligheten till utveckling, skaffa utbildning och använda den här tiden att göra sig själv mer anställningsbar när det vänder.

5. Hur ser det ut i Olofström om 10 år?


–?Då är det vi upplever av arbetslöshet i dag historia. Vi kommer att vara av med den höga arbetslösheten långt innan tio år passerat. Jag tror inte att vi kommer att vara så många fler i invånarantal, inte så oerhört mycket större, men några fler än i dag. Men vi kommer inte att vara någon jättekommun.

–?Historiskt sett har Olofström alltid drabbats först och hårdast under en lågkonjunktur. I högkonjunkturer har vi nästan ingen arbetslöshet alls.

6. Vad händer om Volvo bommar igen fabriken i Olofström?


(lång tystnad) –?Det skulle naturligtvis innebära stora bekymmer. Jag kan bara konstatera att vi är beroende av fordonsindustrin, där Volvo är den största. Men vi är inte ensidigt beroende av Volvo! När man är allt för beroende av en industri minskar benägenheten att starta egna företag. Vad vi redan vet i dag är att många i kommunen vill utbilda sig i att starta egna företag. Det finns mycket utvecklingsbar kraft i kommunen och i människorna här. Vi vet genom olika undersökningar att den som upplever att den har ett attraktivt boende är benägen att pendla till arbetet. Skapar vi attraktiva boenden kan det bli tvärt om. Att folk bosätter sig här men pendlar till arbete i en annan kommun.