Visa endast rubriker

Ovanligt att missa räkningsutskick

Det är ovanligt att en näringsidkare väntar sju år med att fakturera.
– Jag kan inte påstå att det är helt vanligt att en fordringsägare väntar så länge, säger konsumentvägledare Inger Rydén.

Hon vill dock inte kommentera det nämnda fallet då det rör sig utanför hennes direkta arbetsområde.
– Jag jobbar med frågor som står mellan konsument och näringsidkare, inte mellan olika näringsidkare. Jag vill inte in och tassa på andra områden. Det kan ju vara något specifikt som gäller i det fallet. Men jag kan inte påstå att det är så vanligt att en fordringsägare är tyst under så många år, säger hon.
Generellt sett har en näringsidkare tre år på sig att kräva betalning och skicka ut en fordran. Väntar näringsidkaren längre har konsumenten i många fall ingen laglig skyldighet att betala skulden. Detta kan gälla vid exempelvis reparationer som utförts på en bil eller renoveringsarbeten på en villa. Från det att arbetet är slutfört har näringsidkaren tre år på sig att fakturera.
Den allmänna preskriptionstiden för fordringar är dock på tio år. Det kan exempelvis gälla vid ett banklån.
Näringslivsbolagets chef Kjell Persson känner ingen oro att bolagets fordran ska brinna inne. Enligt honom gäller en preskriptionstid på tio år i sammanhanget.