Visa endast rubriker

?Lätt att missa och betala?

På Svensk Handel är säkerhetschef Dick Malmlund väl medveten om erbjudandet.
– Det är luddigt utformat.

När BLT når Dick Malmlund behövs ingen längre förklaring om erbjudandet som utseendemässigt ser ut som en faktura.
Han är redan väl insatt i ärendet.
– Det är många av våra medlemmar som har hört av sig.
Dick Malmlund tycker att erbjudandets utformning med sista betalningsdatum gör den lurig för de mottagande företagen.
– Det är lätt hänt att man missar och bara betalar.
Han är kritisk mot företagets hemsida som saknar kontaktinformation, organisationsnummer med mera.
– Det är inte normalt om man är seriös att de uppgifterna saknas. Jag bedömer att vi kommer att gå ut och varna för dem.
För ett annat företag med snarlikt namn har utskicket gett bekymmer.
Enda skillnaden på de två företagens nätadresser är nämligen ändelsen.
Den med erbjudandet har punkt com, mediakonsulterna Promedia Sverige AB har punkt se.
Johan Petersen, vd på Promedia Sverige AB, är frustrerad.
Han har varit i kontakt med polisen, men de kan inget göra.
– Det här är otroligt irriterande! Det borde inte få vara så lätt att registrera företagsnamn och internetadresser som är så lika andra företag, säger Johan Petersen.

Fotnot: Svensk Handel företräder drygt 13 000 medlemsföretag.