Visa endast rubriker

Kolfiberbåtar varvets framtid

Här är Kockums framtidshopp på den civila marknaden.
I slutet av augusti ska den första arbetsbåten i kolfiber för vindkraftsparker levereras.

När de fem fartyget i Visbyserien till svenska marinen började bli klara tunnades uppdragen i kompositverstaden ut. För att behålla kompetensen satte ett kreativt team sig ner för att diskutera framtiden.
– Det resulterade bland annat i den här kolfiberkatamaranen och det nya produktsortiment som kallas Carbocat, säger Lars Tedehammar, chef för Ytfartyg på varvet i Karlskrona.
För exakt ett år fick de sin första beställning från Fintry Marine Design i Schweiz.
Båten har tagits fram på rekordtid.
– Produktion startade i januari och snart ska den sjösättas. Vi har varit enormt snabba, säger Mats Grähs, som är chef för avdelningen Composite workshop.
Arbetsbåten blir det 469:e fartyg som byggs på varvet i Karlskrona.
Redan nu skissas det på båtar med andra uppdrag inom produktsortimentet.
– Vi har passagerarbåtar men också en ambulansbåt som vi håller på att utveckla tillsammans med Karosseriverken i Backaryd som bland annat bygger ambulanser, säger Lars Tedehammar.
Han övertygad om att den här typen av fartyg kommer att bli alltmer vanligt.
– Även om rederibranschen är konservativ är jag övertygad att de kommer de att välja den här typen av material i sina båtar. Genom att använda material som kol och aramid sänks fartygets vikt och vattenmotstånd. Jämfört med aluminiumfartyg kan vi nå väsentligt lägre bränsleförbrukning. Dessutom ökar livslängden och underhållskostnaderna minskar. Det innebär att kostnaderna minskar samtidigt som miljön gynnas.