Visa endast rubriker

Kinesiska Geely lägger bud på Volvo

Kinesiska Geely har lagt ett bud på Volvo Personvagnar, uppger Volvos ägare Ford för TT. Enligt ett pressmeddelande från Ford är Geely förstahandsval i budprocessen på Volvo PV.

Enligt Ford pågår förhandlingar och inget slutgiltigt beslut har tagits. Det finns ingen tidsbegränsning för förhandlingarna.

"Ford anser att Geely har potentialen att bli en ansvarig framtida ägare av Volvo och föra verksamheten framåt samtidigt som man bevarar bolagets kärnvärden och dess oberoende som ett svenskt varumärke", skriver Fords vice vd Lewis Booth i pressmeddelandet.

Ford kommer inte vid en försäljning att behålla något ägande i Volvo PV, enligt bolaget.

"Volvos ledning välkomnar dagens besked som ett positivt steg framåt", skriver Volvo PV:s vd Stephen Odell.

Ford satte upp Volvo på försäljningslistan i december förra året. Under processens gång har det varit en flod av rykten om spekulanter, mest kinesiska.

I april var representanter från Geely och besökte Volvofabriken i Göteborg. De var också intresserade av att köpa Saab Automobile från General Motors. Sedan dess har Geely varit på besök flera gånger enligt Volvo.

I somras tog ingenjörsfacket på Volvo PV i Göteborg initiativet till ett svenskt konsortium, med namnet Jakob, som gav sig in i dragkampen. Dessutom uppges det amerikanska konsortiet Crown ha intresse av att köpa Volvo PV. Båda backas upp av tidigare Volvochefer.

Ryktena om det kinesiska intresset för Volvo PV har varit i svang omkring ett år. Först var det dock Changan som pekades ut som tänkbar köpare, men i februari uppgav nyhetsbyrån Bloombergs att det var Geely som förde diskussioner med Ford.

Efter flera månaders tystnad dementerade Geely i maj att bolaget var intresserat av att köpa något av de svenska bilmärkena. "Bolaget (Geely) har inte lämnat in, och har inga planer på att lämna in, några bud som rör övertagande av Volvo eller Saab vilket har påståtts i tidningsartiklar på sistone", förklarade Geely i ett börsmeddelande.

Under sommaren fortsatte det dock komma "nyheter" om den tilltänkta affären, bland om ett Geely-besök på Torslandaverken. Men i augusti svängde det hela då det avslöjades att ett svenskt konsortium var berett att lägga ett bud.

Geely fanns dock kvar i bakgrunden och förvirringen blev total i september då en företrädare för Geely hävdade att bolaget var intresserat, något som styrelseordföranden dementerade veckan efter.

I slutet av september bekräftade Fordkoncernens chef Alan Mulally att planerna på att sälja Volvo gick framåt och enligt Wall Street Journal höll då Ford på att värdera ett bud på 2,5 miljarder dollar, motsvarande 17 miljarder kronor, från Geely.

Sedan Geely första gången nämndes som spekulant på Volvo har det varit många turer. Företrädare för moderbolaget Zheijiang Geely Group Holding och bilbolaget, Geely Automobile Holding, har ömsom bekräftat och ömsom dementerat intresse. Ford har tidigare tigit.

Geely Automobile, som är Kinas största privata biltillverkare är noterat på Hongkong-börsen. Företaget bygger bland annat en bil som har anklagats för att vara alltför lik Rolls-Royce Phantom.

För cirka en månad sedan fick Geely ett rejält kapitaltillskott när det stora amerikanska investerarbolaget Goldman Sachs Capital Partners via en av sina fonder köpte konvertibla obligationer för motsvarande cirka 2 miljarder kronor.

Det sågs av bedömare som ett sätt att få in pengar för att kunna göra förvärv utomlands.

Ford köpte Volvo PV för 50 miljarder kronor 1999.

I våras spred Ford själva ut uppgiften att en prislapp pekade på 1–2 miljarder dollar, vilket då motsvarade 10–15 miljarder kronor.

Sedan dess har Volvos blödande ekonomi förbättrats något. De senaste månaderna finns det också ljusglimtar i försäljningen. Det har bland annat vänt uppåt i USA.

– Vi är glada att Ford har bestämt sig för att gå vidare. Det har tagit alldeles för lång tid och det har tagit alldeles för mycket kraft av mina medlemmar. Nu kan vi förhålla oss till det här på ett helt annat sätt, säger Sören Carlsson, ordförande i Unionen på Volvo Personvagnar i Göteborg.

Men kunskaperna om Geely och Geelys planer är fortfarande grunda och Unionen vill inte sätta ner foten om de nya ägarna ännu.

– Låt oss återkomma till det. Nu ska vi få möjlighet att träffa representanter från Geely där vi kan ställa våra krav och föra fram våra synpunkter på hur vi tycker att företaget ska drivas.

– Bra att processen tar ett steg till, säger IF Metalls ordförande Stefan Löfven till TT.

Enligt vad han uppfattat ska produktion och utveckling ligga kvar i Sverige.

– Vad vi förstår ser de värdet av svenskheten och den måste utgå härifrån (Sverige), säger Löfven.

Men en viktig sak saknar han fortfarande: Affärsplanen.

Han har inga direkta synpunkter på om den nya ägaren blir kinesisk.

– Det är viktigt att Volvo blir ett självständigt bolag, att det kan agera självständigt.

Han ser dessutom en stor möjlighet med kinesiska ägare, hela den gigantiska kinesiska marknaden som därmed skulle kunna öppnas för Volvo.

Att Ford pekat ut Geely som huvudintressent behöver inte innebära att de andra spekulanterna är helt uträknade. Men Fords talesperson John Gardiner vill inte ge några detaljer kring försäljningsprocessen.

– Jag kan inte säga något om de andra spekulanterna. Vi har valt Geely eftersom vi anser att de har potential att ta Volvo vidare. De har förståelse för Volvos värden och de har kapital för att kunna utveckla bolaget, säger han till TT.

Vilket pris Ford och Geely diskuterar avböjer John Gardiner att kommentera.

– Nu går vi in i djupare förhandlingar med Geely, säger han.

Någon tidsplan finns inte.

När Ford sålde Jaguar och Land Rover till indiska Tata förra året tog det ett halvår från det att Tata namngavs som budgivare tills affären var avslutad.

– Men varje affär är unik så det går inte att jämföra på det sättet, poängterar John Gardiner.

Den föreslagna affären stöttas av kinesiska banker och innebär att Volvos existerande produktions- liksom forsknings- och utvecklingsanläggningar, de fackliga avtalen och nätverket av återförsäljare bibehålls, skriver Geely i ett pressmeddelande.

Samtidigt kommer Geely att förstärka Volvos tillgång till återförsäljarnät på den viktiga kinesiska marknaden. Strategin kommer även fortsättningsvis att ledas av en oberoende ledningsgrupp för Volvo, alltjämt med huvudkontor i Göteborg, skriver Geely.

"Vi är glada över de framsteg vi gjort i våra diskussioner med Ford. Givet att vi kommer överens om de slutliga villkoren, kommer Geely att beakta och stärka Volvos världsberömda varumärkesarv och garantera bolagets fortsatta ledarskap som en biltillverkare i premiumsegmentet med ett internationellt anseende inom säkerhet och miljöteknologier", skriver Geelys styrelseordförande Li.

Anders Fogel på Brunswick Group, svensk talesman för Geely, kan i nuläget inte säga hur stor affären kan bli i reda pengar.

– Det är för tidigt för det. Men affären är finansiellt säkrad via kinesiska banker, vilket är mycket viktigt när man går in i en förhandling, säger Fogel.

TT: Finns det också andra finansiärer bakom?

– Nej, det är moderbolaget i Geely tillsammans med ett antal kinesiska banker som hanterar det finansiella.

Huvudspåret i diskussionerna som förs med Geely är att låta Volvo Personvagnar fortsätta ha sitt huvudkontor och produktion kvar i Göteborg, förklarar Stephen Odell, vd för Volvo Personvagnar, på en pressträff på onsdagen.

– Jag har ingen tidsplan. Men vi kommer att arbeta så snabbt vi kan för att försäkra oss om att det blir ett så bra avtal som möjligt för Ford och för Volvo, säger han på en pressträffen.

Han betonar även att "mycket arbete" återstår innan ett slutligt avtal är klart.

– Djävulen finns i detaljerna, säger han.

– Huvudkontor, ledningsgrupp – allt kommer att fortsätta utgå från Göteborg. Affärsplanen som ligger, den ligger fast. Man kommer att behålla all typ av produktion, alla fackliga avtal, alla återförsäljarnät intakta som de ligger i dag i Sverige. Man har ingen ambition att egentligen flytta någon befintlig verksamhet till Kina, hävdar Anders Fogel.

Han säger också att Geely har "enorm respekt" för Volvo som företag och varumärke. Geely har därför varit tydligt med att det varumärket, om möjligt, ska utvecklas ännu mer, däribland Volvos fokus på fordonssäkerhet.

– Man har också en ambition att utveckla arbetet med hur man gör bilar mer miljövänliga, säger Fogel.

Någon prislapp på Volvo Personvagnar ville Volvo-chefen inte diskutera på pressträffen.

Han tillägger att han och resten av ledningen för bolaget sitter kvar så länge samtalen med Geely pågår.

– Det viktigaste är att vi blir nöjda med Volvos framtid och vår arbetsrelation till potentiella framtida ägare, säger han.

Enligt Stephen Odell handlar försäljningen av Volvo Personvagnar inte om att bolaget är för olönsamt för att platsa i Ford-koncernen.

– Det handlar om att ge Ford-ledningen en möjlighet att fokusera på Fordaffären, säger han.

– Vi vill ha ett mer detaljerat besked om affärsplanen, vilka produkter som ska satsas på, hur finansieringen ser ut. Innan vi vet det kan vi inte säga att det här blir bra, säger Metalls ordförande Stefan Löfven.

Han bekräftar att facket haft kontakt med Geely och fått förståelse för den svenska modellen.

– Vi är noga med att betona att om man ska lyckas här på ett bra sätt så måste man ha bra kontakt med de anställda så att de får en hög delaktighet. Den svenska modellen ger en konkurrensfördel. Geely säger att de förstår det och att när produktionen sker i Sverige ska det ske på de villkor som gäller här. Vi vill naturligtvis utveckla det resonemanget, säger han.

I fjol exporterade Geely cirka 40 000 fordon. Men ett problem för kinesiska biltillverkare generellt har varit att klara miljö- och säkerhetskraven i Japan och i västerländska länder. Där kan Volvos säkerhetskunskap vara av nytta för Geely.

Men också Volvos globala återförsäljarnät och dess kunskaper om marknadsföring kan locka Geely och hjälpa företaget att nå ut i världen.

På samma sätt kan Volvo få ytterligare insteg i den kinesiska bilmarknaden – redan världens största och definitivt volymmässigt mest snabbväxande.

– Någonstans där kommer förhoppningsvis Volvo att kunna dra nytta av Geelys kunskap om den kinesiska marknaden och möjliggöra mer försäljning på den lokala marknaden, säger Anders Fogel.

Fords plan att sälja Volvo Personvagnar aviserades i slutet av 2008.

– Vi har egentligen inte pratat mycket om det sedan dess, även om jag är medveten om att det varit en omfattande spekulation i pressen, säger Stephen Odell, på pressträffen.

Odell berättar att man definierade Geely som den partner man vill gå vidare med för några veckor sedan. Före dess hade man varit i kontakt med ett antal intresserade partners.

– Anledningen till att vi går vidare med Geely är att vi tycker att de har en god potential att bli en bra ägare till Volvo. De har gjort det väldigt tydligt för mig, i våra samtal, att de tar Volvos arv och varumärke på största allvar, säger Odell.

– De vill fortsätta den relation Volvo har med de anställda, med bilhandlarna, fortsätta med produktion i befintliga anläggningar och fortsätta ha huvudkontoret i Göteborg, tillägger han.

En fortsatt relation med den nuvarande ägaren, Detroit-baserade Ford, är också en viktig del i framtiden för Volvo, enligt Odell.

– Vi är oroliga inför framtiden, vad det här kommer att innebära, säger Magnus Sundemo, ordförande för Sveriges Ingenjörer på Volvo PV, och en av initiativtagarna till att försöka dra ihop en grupp svenska investerare som skulle köpa Volvo från Ford.

Oron kretsar kring Geelys långsiktighet och hur de tänkt hantera Volvos underleverantörer som är starka partners,enligt Sundemo.

Vad som nu händer med det svenska ägarinitiativet återstår att se. Sundemo ger inte upp.

– Vi jobbar vidare, spontant stänger inte det här dörren för andra alternativ, det visar Saab-affären, säger Sundemo.

TT: Kommer ni att komma in med något bud?

– Jag vill inte säga något nu. Vi kommer med besked inom kort.

Volvo-chefen Stephen Odell passade på att strö beröm över Ford, som den gamle Ford-man han är.

– Ford har agerat som en ansvarsfull ägare. Under den tuffa ekonomiska tiden vi har gått igenom har Ford stött oss på många sätt.

Odell ville inte prata om sin egen framtid, mer än att han tänker sitta kvar tills det att affären är avslutad

För underleverantörerna finns både hot och möjligheter, enligt Svenåke Berglie, vd på Fordonskomponentgruppen.

– Men i grunden är det här positivt, att det händer något, säger han till TT.

Hoten består av att de stora tekniktunga underleverantörerna lämnar Volvo i rädsla för teknikstöld. Det är viktigt att de immateriella rättigheterna följs av kineserna.

– Så att inte företag väljer bort Volvo som kund, säger Berglie.

Det positiva med Geely kan vara nya affärsmöjligheter för underleverantörerna.

Enligt varumärkesexperten Bengt Håkansson på Brand Clinic spelar det mindre roll var Volvos framtida ägare finns. Det viktiga för den svenska marknaden är att varumärket uppfattas som svenskt.

– Det viktiga är att Volvo står för innehållet i varumärket, både produkterna och kommunikationen.

Han påminner om en varumärkesundersökning om graden av svenskhet för några år sedan där Ikea och Wasabröd fick högsta betyg. De förstnämnda har större delen av verksamheten utomlands och det sistnämnda har schweiziska ägare.

– Om Volvo uppfattas som svenskt ska de fortsätta ha en svensk kultur i varumärket. Då spelar det mindre roll vem som äger Volvo. Det viktiga är vad den nya ägaren gör, men det vet vi ju inget om i dag, säger Bengt Håkansson.

(TT)