Visa endast rubriker

Hoppas på trafik på Sydostlänken 2015-2016

I dag lämnar Banverket sin rekommendation till regeringens nationella transportplan. Där ska järnvägsutredningen kring Sydostlänken finnas med.

Om cirka en månad ska regeringen sedan ta beslut om hur de 417 miljarderna i transportplanen 2010-2021 ska fördelas. Förhoppningen är att järnvägsutredningen då är med där.
– Om projektet kommer med i planen, även om det är i form av en utredning, så är det sedan öppet för att hitta lösningar för byggandet av Sydostlänken, säger Göran Svärd, projektledare för Kraftsamling Sydostlänken.
I gruppen ingår tre regioner, fyra kommuner och flera företag som gemensamt arbetar för Sydostlänken.
Järnvägsutredningen ska se över vilken som är den bästa sträckningen för ny järnväg mellan Olofström och Sandbäck och göra en miljökonsekvensutredning. När den är klar börjar arbetet med hur Sydostlänken ska byggas och i vilken takt. En ombyggnad av järnvägen Olofström-Älmhult, ny järnväg mellan Olofström-Sandbäck och satsning på både gods- och persontrafik beräknas kosta drygt 2 miljarder kronor.
– I vår arbetsordning vill vi kunna köra tåg på banan 2015-2016. Då gäller det att hålla ett högt tempo nu, säger Göran Svärd.