Visa endast rubriker

Hägglund avslöjar GM:s dolda agenda

Saab Automobile var egentligen dödsdömt.
General Motors hade tidigt bestämt sig för att lägga ner men höll en annan ton utåt.
Att det verkligen fanns en dold agenda och en intern maktkamp avslöjar regeringens bilkrisman, statssekreterare Jöran Hägglund (C) – som själv helst sett Fiat som ny Saabägare.

Med drygt en vecka kvar till valet väljer Jöran Hägglund att i bokform, som TT tagit del av, att ge sin bild av de 18 månaderna när det stormade som mest kring Saab.
Samtidigt som han beskriver händelseförloppet inifrån ger han ideliga råsopar mot oppositionen.
"Dumdristigt, opportunt och ansvarslöst är de adjektiv som väl närmast beskriver de tre partiernas insatser". Boken igenom lyfter Hägglund fram regeringens hållning att inte gå in som ägare. Det var annars lösningen från GM:s sida när biljätten skälvde.
"Vi blev uppriktigt sagt förbannade på dem", skriver Hägglund.
Han och de övriga i regeringens fordonsgrupp hade flera gånger överraskats av GM-ledningens ambivalens kring vad bolaget ville med Saab. Det enda som räknades var vilket scenario som var mest fördelaktigt för GM självt.
När det värsta blåst över och Saab fått en andra chans med Spyker Cars som ny ägare fick Hägglund som han skriver "ett kvitto på att det funnits olika agendor internt i högsta ledningen".
Det var i maj när Enrico Digirolamo, dåvarande GM Europas finanschef som hanterade Saabfrågan, berättade att GM redan i början av 2009 hade bestämt sig för att lägga ner Saab och att han fick jobba hårt internt för en försäljning.
Under våren samma år pågick jakten på en köpare där GM till slut valde ut de tre kandidaterna Renco Group, Merbanco (som senare visade sig drivas av en entusiast som gått i konkurs) samt Koenigsegg Group, som blev den man slutförhandlade med. Kinesiska Geely och BAIC ratades.
Fiats koncernchef Sergio Marchionne kontaktade själv svenska regeringen, men fann inte nåd hos GM. Regeringen rankade dock Fiat högst både industriellt och finansiellt, följt av de kinesiska bolagen, skriver Hägglund.
Efter Koenigseggs avhopp låg Spyker Cars vd Victor Muller på för att få träffa regeringen. Mötet gjorde intryck.
"Det var som om en köksfläkt passerat förbi, sammanfattar Jöran Hägglund som bekräftar att Spyker först stoppades på grund av den ryske bankiren Vladimir Antonovs delägarskap.
Text: Karin Olander/TT