Visa endast rubriker

Föräldrar oroliga över fritidshemmens framtid

Barn behöver aktiveras, inte bara ägna sig åt "fri lek". Det tycker en förälder som till fullo känner igen problemen som skolinspektionen tar upp i sin rapport om fritidsverksamhet i Sölvesborgs kommun.

Redan förra året påpekade Malin Kjellén, efter att ha varit på ett föräldramöte på Möllebacksskolan precis vad Skolinspektionen senare kommit fram till. Fritidshemmen behöver ta sitt pedagogiska uppdrag på större allvar och i högre grad stödja barnen i deras lärande i vardagen och i den personliga utvecklingen
– Jag har upplevt att det skiljer sig mellan de olika avdelningarna på Möllebacksskolans fritids. Det är inte så att barnens ska bli underhållna, men det ska inte vara "fri lek" jämt. Något som man förespråkar nu, säger Malin Kjellén.
Malin Kjellén som arbetar som sjuksköterska tycker det är viktigt att fritidshemmen tar sitt pedagogiska ansvar på större allvar.
– Det är inte riktat mot personalen, utan är en organisatorisk fråga. Det finns sällan en färdig lösning, men grunden till barns inlärningsförmåga sker redan på fritids.
Möllebacksskolans rektor Göran Lindgren berättar att han just nu håller på att börja arbetet med rapporten.
– Problemet är inte svart eller vitt. Barnen blir ju hämtade vid olika tider. Hade alla blivit hämtade klockan fem är det klart det varit enklare att organisera verksamheten pedagogiskt, säger han.
Flera föräldrar från Möllebacken har kontaktat rektorn med en önskan om dialog.
– Upplevelsen var att de inte lyssnar, säger Malin Kjellén. Nu har jag blivit lovad ett enskilt samtal med rektorn, men ser gärna att fler föräldrar deltar.
– Det är definitivt min målsättning att vara mer delaktig i fritidsverksamheten, säger Göran Lindgren.