Visa endast rubriker

Ett fönster på glänt ? vardag på Tullskolan

Samtidigt som femton elever stormar in i 5A:s klassrum går läraren Birgitta Olausson bort till fönstret och ställer det på glänt.
En ny lektion på Tullskolan har precis börjat.

Det gläntade fönstret på första våningen kan tyckas trivialt. Det är tolv grader varmt utomhus och efter ett fyrtio minuter långt SO-pass börjar luften ta slut i klassrummet.
Femmorna ska ha gemensam musiklektion och 30 elvaåringar i ett rum skulle nog få vilken lärare som helst att öppna fönstret.
En luftundersökning visade att luften var så dålig i många klassrum att de måste vädra enligt schema – i vissa fall med halvtimmesintervall.
Inte komplicerat
Slöjd- och idrottsläraren Anders Nilsson tog på sig uppgiften att upprätta ett schema per klassrum med noggranna instruktioner på hur ofta det skulle vädras.
– Det är inte så komplicerat. Jag använde samma mall för alla klassrum. Regeln är att det ska vara öppet tio minuter per timma, säger han.
De klassrummen som bedömdes vara i värst skick används inte längre. Årskurs sex flyttade till Wämöskolan ett år tidigare än planerat och därmed kunde de två klassrummen på vinden användas som förråd i stället för undervisningssalar.
För lärarna och eleverna på Tullskolan är schemat ingen nyhet, man har alltid vädrat mer eller mindre regelbundet. Men de tycker att det är orättvist att diskussionen som följde efter beslutet om nya fönsteröppningsregler i våras fick deras skola att framstå som löjlig.
– Kan ni andas i de här hemska lokalerna, skojar Anders Nilsson, när han visar personalrummet.
Eleverna i 5A gillar sin skola oavsett vad luftundersökningen visar. I våras var de oroliga att skolan skulle läggas ned och när de fick beskedet att skolan blir kvar – i alla fall tillfälligt – ställe de sig upp och skrek samtidigt som de hoppade på bänkarna.
– Birgitta fick säga åt oss att vi måste lugna oss, säger Klara Claesson.
Vill ha skolan kvar
Johanna Malmström tycker att det är mysigt att skolan är gammal, men hon skulle gärna se att ventilationen byttes ut.
Hon har pollenallergi och hade det jobbigt ibland när fönstren stod öppna i våras. Nässprayen och allergitabletterna som hon brukar ta hemma på morgonen fick följa med till skolan.
– Det sved i ögonen och någon enstaka gång fick jag gå in och skölja dem på toaletten.
Nu går det bättre. Egentligen tror hon inte att allergin hade varit mindre jobbig om hon gick på en annan skola.
– Det kan hända på alla skolor. Jag tycker att skolan ska få vara kvar, säger hon.
Eleverna i klass 3B i salen intill behöver inget vädringsschema. Under sommaren installerades ett stort ventilationsaggregat i klassrummet för att det skulle kunna användas som undervisningslokal. Samma sak har gjorts i ytterligare två klassrum.
– Här känns det alltid nyvädrat, det är jättefräscht, säger klassföreståndaren Maria Palmgren.
Väntar på utredningen
Nu väntar lärare och elever på att utredningen ska bli klar. Enligt den informationen personalen hittills har fått tittar kommunen på tre alternativa lösningar för Tullskolan. Det första alternativet är att skolan rustas upp, det andra att hela verksamheten flyttar till Wämöskolan, det tredje att en ny skola byggs i samma kvarter som skolan ligger i nu.
Klara Claesson kan förstå att de som fattar besluten vill hennes bästa. Men hon är inte säker på att de förstår.
– Barn är smartare än vuxna. Vi har mer fantasi. När vuxna ska göra någonting bättre så blir det bara fel.
Hon tycker att de vuxna som fattar beslut om skolan borde komma och hälsa på. Då skulle de förstå hur bra Tullskolan är.
Anders Nilsson saknar fackkunskaperna för att bedöma hur allvarliga ventilationsbristerna är. Han kan bara konstatera att han inte märkt att någon elev farit illa. Att luften inte känns sämre här än på Saltöskolan eller Hästöskolan, som han jobbat på tidigare.
Känslan av att politikerna och tjänstemännen på kommunen redan har bestämt sig släpper inte.
– Jag har inget att sätta emot. De hittar argument för det de vill göra, säger han.