Visa endast rubriker

En udda mattelektion

De färska gymnasieeleverna fick i går en mattelektion av de mer udda slaget.
Bland annat skulle de beräkna höjden på kyrktornet samt hur vatten det finns i statyn Ask och Embla.

Det var Furulundsskolans åtta mattelärare som tog initiativet till en grupptävlan i matematik.
Skolans samtliga 14 årskurs 1-klasser delade in i lag om fyra till sex deltagare i varje. De cirka 80 grupperna gick under dagen runt mellan sju stationer från Furulundsskolans ner till Stortorget där olika uppgifter skulle lösas.
– Det är ett sätt för oss lärare och elever att lära känna varandra på ett annorlunda sätt, säger Bosse Ohlsson i arrangörsstaben.
– Vi har aldrig gjort så här tidigare men nu tror jag det blir en tradition.
Många av uppgifterna gick ut på att eleverna skulle bedöma olika saker som exempelvis avstånd, tid och omfattning.
– Dagens gymnasieelever har svårt för sådant. Ber man dem exempelvis att uppskatta avståndet mellan två saker kan man få de mest märkliga och skiftande svar, säger Ohlsson.
På Stortorget träffade BLT Karina Nilsen och Shiraz Najah från klass HP 1. De räknade och funderade länge och väl på hur mycket vatten det ryms i Ask och Embla-statyn.
– Vi kom fram till 90 liter. Hoppas att det är rätt.
På frågan hur det kändes att börja terminen med att ha utematematik svarade Karina Nilsen:
– Det är svåra uppgifter. Men det är i alla fall bättre än att sitta inne i skolsal.