Visa endast rubriker

En fettisdag utan dess like

Aldrig tidigare har det sålts semlor i den här omfattningen på Konditori Ritz vid Stortorget.
–Det är helt otroligt. Folk ringer och beställer hela tiden, säger delägaren Frida Antonsson.

Efter segern i BLT:s semletest i Blekinge i lördags har inget varit sig likt på Ritz i Sölvesborg.
I lördags var försäljningen dubbelt upp mot vad ägarduon Frida Antonsson och Mikael Svensson räknat med. De trodde de skulle sälja 250 semlor men de sålde drygt 500.
Och så har det fortsatt.
I går, på fettisdagen, låg beräkningen på 500 sålda semlor. Men den siffran var passerad redan innan lunch.
–Det är fantastiskt kul, säger Mikael Svensson.
– Vi har inte så mycket att jämföra med. Vi har haft Ritz mindre än ett år så detta är vår första semledag.
Själva tror ägarparet att det är deras medvetna satsning på kvalité som fällde avgörandet i BLT-testet. De framhåller att de bakar med riktigt smör och att de gör sin egen fyllning.
–Dessutom är det våra egna nybakade bullar, skjuter Frida Antonsson in.
–Så man kan väl säga att vi fått lön för mödan.
BLT-testet utfördes av personalen på Blekinge tingsrätt i Karlskrona med chefsdomaren Pia Johansson i spetsen.
De slog i ”domen” fast att vinnaren prickade in alla kriterier för en klassisk fettisbulle, den både smakade och såg bra ut. Vispgrädden ser naturlig ut med lagom mycket mandelmassa inunder och bullen är fint gyllenbrun.
–Ett mer seriöst test finns väl inte, säger Mikael Svensson med ett skratt.
Konditorsparet var på jobbet vid fyratiden på tisdagsmorgonen för att bereda allt. Och de uppskattar att mellan 60 och 70 procent av gårdagens dagskassa kommer från försäljning av semlor.