Visa endast rubriker

Elev anmäler flera lärare för diskriminering

En studerande på folkhögskolan i Jämshög har anmält delar av personalstyrkan till diskrimineringsombudsmannen (DO). Eleven känner sig kränkt av lärarna bland annat på grund av sitt handikapp. Rektor Maurits Rehn bemöter anklagelserna.

Eleven sökte in till en utbildning i april 2009 på Jämshögs folkhögskola. Redan innan ansökan var genomförd ska vederbörande ha blivit avrådd att söka. En lärare påstås ha sagt: "jag tror inte att du har kapacitet, förmåga, möjlighet eller tid att klara av det här".
Senare ska en annan lärare, under ett möte gällande studentens frånvaro, ha använt följande ordval: "vi kommer ändå inte godkänna dig vid läsårets slut sommaren 2010".

Stämmer detta?

– Hur ska jag kunna veta vad någon säger sig ha hört från en lärare. Jag måste naturligtvis kolla en sådan här uppgift, säger rektor Maurits Rehn.
Studenten hävdar även att lärare ska ha undanhållit arbetsmaterial vilket medfört att en uppgift inte kunnat utföras. Eleven anser därför att skolledningen inklusive lärare har brutit mot skolans delegationsordning och verksamhetsplan.

Har eleven rätt i sina påståenden?

– Om en uppgift är godkänd eller inte är ju enligt kursplanen och bedöms av lärarna. Om en elev får en uppgift underkänd... jag förstår inte hur detta skulle bryta mot delegationsordningen, rent allmänt sagt, säger Maurits Rehn.


Eleven anser också att denne blivit särbehandlad av lärare - är det så?

– Nej, det kan det inte vara. Jag menar att vi har behandlat den här eleven korrekt. Det som är grunden i hela det här samtalet gällde ju frånvaro som var mer än 20 procent efter ungefär 2 månaders skolgång. Den typen av hög frånvaro leder till att man kanske inte kan utföra uppgifter så bra som det är önskvärt, säger Maurits Rehn.

Studenten hävdar i anmälan att frånvaron varit befogad och att ni därför har behandlat vederbörande fel. Vad anser du om detta?

– I allmänhet är sjukdom en korrekt frånvaro. Men om du är sjuk tillräckligt länge så har det påverkan på dina möjligheter att slutföra en utbildning. Orsaken till en frånvaro är inte det som är i fokus. När frånvaron är för hög under en period måste skolan agera och ta en diskussion kring hur framtiden ser ut, säger Maurits Rehn.