Visa endast rubriker

Drömresan till Italien höll inte måttet

Semesterresan till Italien motsvarade inte parets förväntningar.
De klagade och begärde tillbaka drygt en tredjedel av resans pris.
Men de får nöja sig med 600 kronor vardera.

Drömresan till Toscana i månadsskiftet september/oktober i fjor arrangerades av ett Malmöbaserat bussbolag. Resenärerna flög ner och åkte buss tillbaka till Sverige.
Men det blev en resa med skönhetsfläckar för Sölvesborgsparet.
Tillbaka på hemmaplan författade de en längre skrivelse där fel och problem radades upp. Det var problem med hotellrum, ändrade utfärder i sista stund samt brist på utlovade kulinariska upplevelser för att nämna några av klagomålen.
”Vi har rest mycket i hela världen och bara klagat en gång tidigare”, skriver paret.
De betalade 5 495 kronor var för den rabatterade resan och de begärde 2 000 kronor vardera i kompensation.
Men bussbolaget säger nej. De anser att parets kritik inte berättigar till någon form av kompensation. Men av ”goodwillskäl” har de ändå ställt sig positiva till att kompensera paret med ett mindre belopp.
Tvisten hamnade i Allmänna reklamationsnämnden (Arn). De ger Sölvesborgsparet rätt. I beslutet tar de främst fasta på att paret fick bo den första natten på fyrstjärniga Grand Hotel Boston i Chianciago i ett rum som inte hade den standard som resenärerna har haft rätt att förvänta sig.
Dagen efter fick de ett nytt rum. De bytte helt enkelt rum med reseledaren (!).
Enligt Arn bör bussbolaget genast betala tillbaka 1 200 kronor till de missnöjda resenärerna. Detta har bolaget sagt sig acceptera.