Visa endast rubriker

De hjälper dig shoppa

De är tre kvinnor. De är modeintresserade. Och de har blivit Karlskronas första personal shoppers.

Deras uppdrag blir att mot betalning lotsa kunderna bland butikerna och inspirera dem till nya stilar och former. Centrumföreningen presenterade i går Iwona Andersson, Susann Gustafson och Alexandra Hansson för allmänheten i Wachtmeistergallerian. Tre personer vann då en summa pengar att handla för under två timmar tillsammans med de modeintresserade guiderna vid sin sida.
Centrumföreningen vill satsa på mode i Karlskrona. I mars anordnar de en modevecka där Iwona, Susann och Alexandra kommer att hjälpa till.
– De utgör pilotgruppen. Kanske är det önsketänkande, men målet är att ha tio personal shoppers i Karlskrona, alla med sina speciella talanger och intressen. Just nu letar vi efter en kille, säger centrumutvecklaren René Carlsson.
På sikt vill René Carlsson att de anlitade personerna ska representera en bred samhällsgrupp.
Idén med ”personliga handlare” kommer från storstäderna. Alexandra Hansson tror att de framförallt kan vara till hjälp för personer som snabbt vill få nya idéer och känner att de fastnat i en viss klädstil.
– För en kompis kan det vara svårt att säga till om du inte passar i ett särskilt plagg. Vårt uppdrag är att ge inspiration till att våga testa nytt, säger Alexandra Hansson.
Själva är de goda vänner och brukar ofta diskutera mode och trender med varandra, utan att vara uttalade modeexperter. Sina nya uppdrag kommer de att sköta på fritiden.
– Det är viktigt att från början kunna läsa av vem kunden är och vad han eller hon passar i. Råden och tipsen behöver inte vara begränsade till butiksytan, de kan vara relaterat till sådant som färgar av sig på klädesvalet, säger Susann Gustafson.
Men, finns verkligen utrymme för så kallade personal shoppers till en kostnad av hundratals kronor per timme i den förhållandevis lilla staden Karlskrona?
– Jag hoppas det. Här finns ett gott butiksutbud och ett personligt bemötande som ofta saknas i storstäderna. Det här tror jag ligger rätt i tiden i och med att det har blivit populärt med olika slags coacher, säger Alexandra Hansson.