Visa endast rubriker

Crown sockrar Volvo-bud

Det internationella konsortiet Crown, med den före detta Volvo-chefen Roger Holtback, har i veckan lämnat över ett reviderat bud på Volvo Personvagnar, rapporterar The Wall Street Journal.

– Det har lämnats in ett bud från Crown-konsortiet. Det kan jag bekräfta, säger Roger Holtback till TT.

Crowns sockrade bud har finansieringen klar och inräknar svenska intressen, enligt tidningens källor.

– Dörren är inte stängd. Men vi befinner oss i ganska långtgående samtal med Geely, sade en av Ford-källorna.

Crown har enligt denna källa betraktats som ett mindre attraktivt alternativ, men har uppmuntrats av Ford att försöka hitta finansiering till en affär.

Geely pekades redan den 28 oktober ut som den budgivare som Ford föredrar bland spekulanterna som har diskuterat en affär. Deras bud uppges uppgå till omkring 14 miljarder kronor.

Bakom Crown finns den förre Ford-chefen Michael Dingman och kollegan Shamel Rushwin, som förutom vid ratten för Ford även varit chef för konkurrenten Chrysler.

Vilka svenska investerare som finns med i bakgrunden, förutom Holtback, är oklart. För att hantera strategin i Kina har Crown dragit in finansfirman Balloch Group, med inriktning på den kinesiska marknaden.

Tidningens källor ville inte heller avslöja hur högt Crowns bud är, mer än att det är i nivå med Geely-budet.

– Det har lämnats in ett bud från Crown-konsortiet. Det kan jag bekräfta, säger Roger Holtback till TT.

Han vill i övrigt inte kommentera den potentiella Volvo-affären.

Magnus Sundemo, klubbordförande för Sveriges Ingenjörer/Akademikerna på Volvo Personvagnar, tror att ägaren Ford Motor har en ganska flytande gräns för hur lång tid det får ta innan man kommer till beslut om en eventuell Volvo-affär.

– Det är en flytande gräns. Men naturligtvis kryper den hela tiden närmare. Och ett årsskifte är ju alltid ett årsskifte. Det kan finnas mål som man vill ha uppnått innan året tar slut, säger han.

Det som bromsar på Geely-spåret i dagsläget tror han främst handlar om hur den amerikanska fordonskoncernen Ford ska skydda sig från för stort tekniskt läckage till Kina.

– Som jag uppfattar det är det denna punkt Ford lägger mest krut på. Detta är lite tveeggat. Vi (Volvo-facken) vill ha med oss tillräckligt mycket till de nya ägarna för att kunna bli ett konkurrenskraftigt företag. Medan Ford vill släppa så lite som möjligt.

Det råder dock ingen tvekan om att banden mellan Volvo och Ford inte kan klippas av särskilt snabbt.

– På något sätt blir det en "transferperiod". Vi har gemensamma plattformar och gemensamma verktyg. Det måste regleras. Det går inte bara att klippa banden. Vi måste kunna leva ihop ett antal år oavsett vem som blir köpare.

Magnus Sundemo var en av initiativtagarna till Jakob-konsortiet, som tidigare figurerat som potentiell köpare av Volvo Personvagnar. Han har sedan dess, till följd av risken för intressekonflikt, klippt banden med Jakob.

– Det är inte för att jag inte stöder tanken. Men jag måste renodla min roll och gå in helt för att leda den fackliga granskningen av budgivarna.

Volvo-facken har hittills utan framgång begärt att få tillsätta en löntagarkonsult, som ska få tillgång till detaljer i Geely-budet och den affärsplan som kineserna har presenterat.

– Vi har fått träffa ordförande Lee en gång. Sedan har vi ställt frågor utan att få svar, säger Sundemo.

– Det är viktigt för oss att få en bild av hur de tänker driva företaget, hur ledningen kommer se ut och hur det kommer att styras. Finansieringen och affärsplanen är oerhört viktig. Hur ser Geelys balansräkning ut? Vilket kapital har de bakom sig?

– Vi vill se att de kan se värdet i det som finns och att de kan förvalta detta på bästa sätt.

Hittills har Geely gett intryck av att vilja lämna Volvo Personvagnar relativt intakt och självständigt, enligt Sundemo.

– Men vi vill veta hur det ska gå till. Det är ju ändå ägaren som har sista ordet, inte minst vad gäller investeringar och hur tillgängliga resurser ska användas på bästa sätt.

Jakob-konsortiet, med rötterna i ett fackligt initiativ, är fortsatt intresserat av att köpa Volvo Personvagnar, enligt konsortiets talesman Ola Johansson.

– Absolut, ja, säger han till TT.

– Vi har en hållbar affärsplan.

TT: Ha ni lagt något bud?

– Vi kommenterar inte när eller om vi lämnat bud. Det är säljarens uppgift att berätta om vilka bud de fått och vad de gör med dem.

– Vi vill sätta oss ner med Ford så snart som möjligt. Men det är Ford som bestämmer takten i det hela.

Johansson var tidigare kommunikationsdirektör på Volvo AB. I kretsen kring Jakob figurerar även den före detta Volvochefen Sören Gyll som rådgivare.

Vad Volvo Personvagnar är värt i dag är svårt att avgöra, enligt Ola Johansson, som pekar på att medieuppgifter kring Geely-budet pendlar mellan 1,8–2,4 miljarder dollar.

– Det är spekulation, vad jag förstår. Siffran 50 miljarder kronor har förekommit också. Men det beror helt på vad budet innehåller.

TT: Vad är Volvo Personvagnar värt?

– Det ska ju förhandlas om, när man kommer till det läget. All värdering beror på vad som ingår i priset. Det vill nog alla budgivare diskutera med säljaren först, innan man kommer fram till vad priset är.

Vilka finansiärer som står bakom Jakob är Ola Johansson inte beredd att avslöja.

– Det finns både industriella och finansiella investerare från Sverige, Europa och andra delar av världen, säger han.

De grova dragen i Jakobs affärsplan är att driva vidare Volvo Personvagnar som ett självständigt och svensk-baserat företag med nära band till Ford.

– Ford är en självklar kompanjon under rätt lång tid framåt. Man delar teknik och plattformar och så vidare. Vem som än köper måste ha med Ford. Annars finns inget att köpa. Det ingår i förutsättningarna.

I Jakobs plan finns även EIB-lån till Volvo Personvagnar, en fråga som har lagts på is under Fords sonderingar bland tänkbara köpare. För att få EIB-lån behövs garantier från svenska staten, vilket är en fråga som Jakob har tagit upp med företrädare för näringsdepartementet, enligt Johansson.