Visa endast rubriker

Andra Volvospekulanter beredda

Efter signaler om att kinesiska Geelys köp av Volvo Personvagnar kärvar står de tidigare spekulanterna redo.

– Vi är definitivt en bättre ägare, hävdar Peder Fast, vd för konsortium Jakob.

Under hösten stod kampen om Volvo Personvagnar främst mellan tre parter:
Zhejiang Geely Holding Group.
Det amerikanska konsortiet Crown uppbackat av den tidigare Volvochefen Roger Holtback och de före detta Ford-cheferna Michael Dingman och Shamel Rushwin.
Det fackliga initiativet konsortium Jakob med svenska och utländska intressenter där den tidigare Volvochefen Sören Gyll figurerar som rådgivare.
När Ford i slutet av oktober valde ut Geely som sin huvudkandidat försökte de två andra att lägga in en extra växel, men de blev inte ens inbjudna till förhandlingsbordet.
Chefen för Ford Europa, John Fleming, har tidigare sagt till TT att Geely hade kommit längre och att Ford därför såg det som mest troligt att få till ett avslut med det kinesiska bolaget. Men det hela drar ut på tiden. Tidsplanen säger att ett avtal ska bli klart inom drygt en vecka. Samtidigt finns det medieuppgifter i Kina om att Geely stött på hinder.
De tidigare sidsteppade spekulanterna följer så klart alla turer.
– Går inte affären igenom är vi beredda. Intresset är kvar, säger Peder Fast.
Samtidigt kompliceras saken av att Jakob är ett konsortium med många inblandade.
– Jag vet inte om alla parterna är med fullt ut och hur det ser ut i slutändan. Hela grupperingen har sagt att vi avvaktar och ser vad som händer, säger han.
Några finansiella problem finns dock inte, framhåller Peder Fast – även om han fortfarande inte vill avslöja varifrån pengarna kommer.
Det behövs stora summor. Köpeskillingen uppges ligga runt 15 miljarder kronor och det anses behövas runt tio miljarder till för utveckling.
Roger Holtback, som företräder Crown, vill inte säga om det finns en öppning för konsortiet.
– Vi ser bara att affären uppenbart inte har landat och att den inte är helt problemfri. Om den situationen uppstår att Ford bestämmer sig för att behålla Volvo eller göra något annat, då blir det en ny situation för oss, förklarar han.