Visa endast rubriker

Alla får bredband ?utom de

Det nya bredbandsnätet på landsbygden blev klart för ett år sedan.
Men Sölve Turnéus och många andra i Ringamåla väntar ännu på inkoppling.
Samtidigt skryter kommunalrådet i helsidesannonser med att ha ordnat bredband till alla.

Irritationen är stor hos de Ringamålabor som fortfarande inte kopplats in på bredbandsnätet. De har förgäves försökt få besked från bredbandsföretaget Blixtvik och nätägaren IP Only (f d Karlskrona Nät) om när inkoppling kan ske.
– Vi ville koppla upp oss men fick veta att det var kört och jag har hört att 150 står i kö, berättar Sölve Turnéus som bor i Pieboda strax utanför Ringamåla.
Han är kritisk till att kommunen påstår att bredbandsfrågan är löst på landsbygden. Själv jobbar han och sambon Kerstin Linde ideellt för flera organisationer och har stort behov av bredband för att kunna sköta mejl och annat via datorn.
– Första gången jag kontaktade Blixtvik var i maj och då fick jag bara beskedet att de hade registrerat mina uppgifter och sedan har det inte hänt något.
Han har inte fått veta något om hur han skulle bära sig åt, varken från kommunen eller operatören. När han ville teckna avtal om uppkoppling, visade det sig att de personer som fått bredband hade skrivit avtal redan innan nätet var klart. Men få Ringamålabor visste vad som var på gång eller hur man skulle bära sig åt.
– Tja, det var väl när de började lägga ut material i dikeskanterna som en del förstod att det var på gång. Från kommunen har vi inte fått någon information.
Lika irriterad är en annan man som försökt hjälpa en bekant att få bredband. Han gjorde sin beställning i slutet av förra året och fick veta att det skulle ta någon månad.
– Inget hände och sedan sa de att det skulle ta två månader till. Så där har det hållit på och de skyller på att kopplingspunkterna inte räcker.
Kommunens projektledare Lennart Henriksson fick för en månad sedan höra de första klagomålen. Han har haft möte med IP Only som äger nätet och som skrivit ett 10-årigt avtal med kommunen.
– Jag tycker att de har brustit en del, både när det gäller kundservice och informationen till hushållen. Det har vi framfört till dem.
Det har varit turbulens i företaget sedan det blev uppköpt och man har inte haft koll på hur många kopplingspunkter som är upptagna. Enligt Lennart Henriksson finns ledig kapacitet och nästa vecka träffar han företagets representanter igen.
– Jag förväntar mig att de förklarar sig och vi kommer att vara tuffare i våra krav nu. Men i grunden är det inte ett kommunalt ansvar att förse folk med bredband.