Visa endast rubriker

AAK står kvar på stadig mark trots finanskrisen

AAK:s platschef Bo Svensson ser inte någon lågkonjunktur.
Företaget går bra, trots finanskris och det är chokladfetter som bär upp resultatet.
– Kan man inte köpa sig en platt-tv så får det kanske bli en bit choklad i stället, säger Bo Svensson.

Han stödjer sig på hur det sett ut bakåt i tiden när han förutspår att AAK kommer att klara sig relativt helskinnade genom krisen. Inga anställda är varslade om uppsägning men koncernchefen Jerker Hartwall skriver i bokslutskommunikén att det är svårt att förutse effekterna av finanskrisen.
Företaget ökade sin omsättning med 32 procent förra året och också rörelseresultatet ökade med 30 procent. Förklaringen är framför allt höga råvarupriser men också att företaget säljer mer av specialfetter, bland annat till konfektyrindustrin.
–Vi är mycket nöjda med resultatet. Det tar tid att jobba ihop en ny organisation som vi gjort sedan fusionen men det här resultatet visar ju att vi är på rätt väg, säger Bo Svensson.
I september förra året invigdes en ny fabrik för tillverkning av barnmatsprodukter, bland annat modersmjölksersättning, i Karlshamn. En satsning som visat sig gå bra.
AAK köpte också upp företaget Rapsona som gör produkter för bagerier och storkök.
Det är också den typen av mindre, specialiserade företag som AAK troligen kommer att hålla utkik efter i syfte att göra fler uppköp.
– Det fungerar så att vi får in massor av nya idéer och nytt tänkande när vi får in nya verksamheter. Vi måste hela tiden jobba aktivt på att hitta nya produkter, menar Bo Svensson.
Med facit i hand anser han att Raisios nedläggning av mejeriet i Karlshamn, tidigare storkund till AAK, var början på något nytt som annars hade varit svårt att få i gång.
AAK har i dag 650 anställda i Karlshamn. Företaget köper också tjänster och varor av blekingska företag för omkring 250 miljoner kronor om året.