Visa endast rubriker

Ny vd med stora utmaningar

6 september

Det är med stor tillförsikt som Johan Lindgren har accepterat sitt nya jobb. Men med många års erfarenhet från bland annat telekombranschen hoppas han kunna styra Eniro på rätt väg igen. Söktjänstföretaget har brottats med stora problem de senaste två åren, under tiden då Jesper Kärrbrink varit vd. Enbart i år har aktien rasat med 70 procent och Schibstedts ägda hitta.se har haft fler besökare per månad än eniro.se. Johan Lindgren är dock optimistisk.

”Online-sökning växer väldigt kraftfullt. Tack vare så kallade smartphones och Iphones kan många idag koppla upp sig och söka online även när de inte har en dator tillgänglig. Jag är fascinerad och tror mycket på branschen”, säger han.

Hur ska du lyckas vända bolaget?

”Den avgående vd:n har lagt grunden till hur vi ska omforma verksamheten från print till online-sökning. Och just nu innebär mitt tillträde ingen strategiförändring. Men jag ska så snart som möjligt sätta mig in i verksamheten och titta på kostnadsstrukturen och hur vi ska ta hand om den”.

Vilka är dina kvalitéer?

”Styrelsens bedömning är att jag har en bred kompetensprofil och jag har alltid tyckt om att arbeta med hela värdekedjan i de företag jag har varit verksam de senaste 30 åren.”

I samband med tillsättningen av Johan Lindgren har Eniro beslutat att genomföra en översyn av de finansiella målen. Uppdaterade marknadsutsikter för 2011 kommer att presenteras i samband med resultatrapporten för det tredje kvartalet 2010. För en vecka sedan inledde bolaget omförhandlingar med sina långivare och än så länge går förhandlingarna enligt plan.

Vilka är dina största utmaningar?

Bättre fart på omsättningsutvecklingen och se över bolagets kostnader och förhandlingar med våra banklån. Vi måste slutföra dessa för att få arbetsro och gå vidare.”

Finns det nya betalmodeller som du vill utveckla?

”Absolut, men hur dessa ska se ut får jag återkomma om. Men ju mer affärer vi kan skapa destor mer kan vi hjälpa företag att göra affärer.”

Vad kommer bli roligast med jobbet?

”Att få utveckla Eniro till de starkaste varumärket i branschen. Det vore fantastiskt kul om vi kan göra vårt varumärke till ett begrepp, precis som när man söker på Google och säger att man googlar.”