Visa endast rubriker

JO-kritik mot Försäkringskassan

Försäkringskassan väntade för länge med att lämna ut meritförteckningar till en man från länet. När mannen fick handlingarna var det för sent för att kunna överklaga.
Nu får försäkringskassan kritik av JO. Den jämtländska mannen sökte en tjänst hos försäkringskassan i Östersund i början av förra året. När han fick besked om att han inte fick tjänsten begärde han att få veta vilka som hade fått tjänsterna och se deras meritförteckningar.
Försäkringskassan lovade att skicka meritförteckningarna men svarade också att tillsättningen av tjänsterna skulle dröja ungefär en månad.
När en månad hade gått annonserades tjänsten ut igen. Mannen skrev då och påminde försäkringskassan, som efter två dagar skickade handlingarna. Men då hade tiden för att överklaga den ena av de tillsatta tjänsterna gått ut.
Eftersom meritförteckningarna som kommer till en myndighet är allmänna handlingar var försäkringskassan skyldig att lämna ut dem till mannen så fort som möjligt. Försäkringskassan får därför kritik av JO för att de dröjt.
JO menar också att trots att det är den sökandes ansvar att själv bevaka när tjänsterna ät tillsatta för att eventuellt kunna överklaga beslutet. Men eftersom mannen hade blivit lovad att få den informationen så fort tillsättningen var klar har han förmodligen förlitat sig på det.
Försäkringskassan har efter det inträffade gått ut med intern information för att förhindra att något liknande ska hända igen.